Klokken er 10.30 en søndag morgen i slutten av august.
Solen står allerede høyt på himmelen, og været er nært
perfekt for dykking; sol, nesten vindstille og lite svell. 

Tekst: Øystein Rui Kristoffersen Foto: Erling Tønnessen

Info.

Denne artikkelen er gjengitt fra TT Anlegg sitt magasin i Februar 2020

 Nede på Ballastbrygga på Nedre Malmø har det allerede vært liv en times tid. 12 dykkere fra Mandal Dykkerklubb i alderen 16 til 60 har møtt opp til dagens oppdrag, som er å rydde rundt ”Osholm”, en gammel fiskebåt som gikk ned på nordøstsiden av Stussøy i 1973. En dykker observerte tidligere på sommeren en rekke fiskeredskaper som hadde hengt seg opp i vraket, og nå er det tid for aksjon. Men først skal flasker fylles, båter rigges, utstyr bæres ombord og løfteballonger klargjøres.

En halvtime senere legger Mannefjord ut fra kai. Mannefjord er klubbens hovedbåt, en 50 fots aluminiumsbåt bygd i 1983, drevet av en 285 HK Volvo dieselmotor. Opprinnelig gikk den som skoleskyssbåt på Nordvestlandet under navnet ”Sungard”. Etter et lite opphold i Søgne (som ”Høllefjord”), kjøpte Mandal Dykkerklubb båten i 2014, og etter et omfattende dugnadsarbeid, var den klar som klubbens hovedbåt. 

TT anlegg as støtter et rent hav

– Vi har lagt ned flere hundre timer med dugnadsarbeid og mer enn 300 000 kroner for å få den i stand. – Nå opererer den perfekt som dykkerbåt forteller klubbens formann, Jens Hetlevik, i det båten passerer Nua ved utløpet av Mandalselva.

20 minutter senere ankommer vi Stussøy. Ankeret låres og dykkerne klargjør utstyret.

– Under ryddeaksjonen deler vi oss opp i såkalte buddypar og tildeler ryddeområder hvor dybde tilpasses den enkelte dykkers erfaring og ønske, sier dykkerinstruktør Erling Tønnessen. – Det er viktig at alle er komfortable med oppgaven, så dersom du ikke ønsker å lete etter fiskeredskaper, så gjennomfører du heller et ordinært dykk. Det vi finner under dykket, som batterier, bildekk, teiner, ruser, garn osv. sendes opp til overflaten ved hjelp av 50 punds løfteballonger som vi har med oss.

Dykkerutstyret blant klubbens medlemmer varierer, fra enkle 10 liters flasker til doble 12 liters flasker, og enkelte har også med seg en ekstra flaske, en såkalt stageflaske.

– Mitt hovedfokus er å oppnå lengst mulig dykketid og størst mulig søkeområde. Derfor bruker jeg alltid UV-scooter og ofte en stageflaske, sier dykker Øystein Rui Kristoffersen. – Scooteren gjør at jeg kan forflytte meg over store avstander med minimalt luftforbruk, noe som øker antall funn betraktelig. Stageflasken inneholder 50 % oksygen, og gir dermed en ekstra sikkerhet dersom man havner i dekompresjon eller mister buddyen.

Etter å ha gitt loggfører CamillaTyrihjell info om planlagt dykketid, dybde og flasketrykk, entrer dykkerne vannet i tur og orden, gir OK signal og forsvinner ned i dypet. På overflaten er det med ett helt stille, og bare boblene på overflaten avslører at det pågår hektisk aktivitet 20 meter under kjølen. Det går ikke lang tid før første løfteballong popper opp noen meter nord for båten. Deretter spretter løfteballongene opp i tur og orden i løpet av den neste timen. Til sammen skytes det opp rundt 20 røde, oransje og rosa ballonger. De første dykkerne kommer opp via heisen i akter og tar av seg dykkerutstyret. Praten går livlig om hva man har observert under dykket, men i stedet for å sette seg ned, er det på med regntøy og hansker.

Foto: Erling Tønnessen

– Nå er det tid for den egentlige jobben, kommenterer dykker Glenn Bentsen. Løfteballongene som er festet til fiskeredskapene må opp, og helst litt raskt, så de ikke synker eller driver av gårde. Til dette brukes klubbens sikringsbåt, en 22 fots Polarcirkel. Den er rask og samtidig enkel å manøvrere.

– Til garn og litt større fiskeredskaper bruker vi en kran som vi fikk montert nå i sommer, etter et spleiselag mellom dykkerklubben, Sparebanken Sør, SR Bank, Håland Ballklubb og Mandal kommune. Krana har vært et viktig tilskudd til ryddeaktivitetene våre, forteller skipper Pim Midling.

Mens sikringsbåten kjører rundt og plukker opp løfteballonger, jobber to mann på krana med å dra opp et større garn. Garn sitter ofte fast i bunnvegetasjonen og steinrøyser, og trenger derfor litt ekstra løftekraft.

– For et par-tre år siden begynte vi å forstå alvoret rundt hva plastforurensning og spøkelsefiske betyr for livet i havet, og vi bestemte oss for å øke innsatsen betydelig. Tidligere hadde vi gjerne en årlig ryddeaksjon, ofte i Mandalselva. Nå er Mandal Dykkerklubb landsledende, både på opphenting av fiskeredskaper og innsamling av marint avfall generelt, utyper Øystein Rui Kristoffersen. – For mange av dykkerne er miljøinnsatsen blitt hovedbeskjeftigelsen, kan du si.

TT Anlegg sponser dykkerklubben med diesel som gjør klubben i stand til å tilbakelegge rundt 1 000 nautiske mil i året. Dette gir klubben en betydelig innsatsradius.

– Avtalen med TT Anlegg er gull verdt for klubben. Selv om medlemmene rydder på dugnad, brukes det betydelige midler, både på drivstoff, drifting av båter, slitasje og så videre. Da er det en trygghet for oss å vite at vi ikke trenger å bekymre oss over dieselkostnadene, forteller Jens Hetlevik.

En halvtimes tid etter dykket er dagens fangst hentet opp 13 teiner, to ruser og to garn. I tillegg er det tatt opp et båtbatteri og noen bildekk. En hummer, et titalls fisk og rundt 30 krabber har fått friheten tilbake.

– Rundt 1/3 av redskapene som hentes opp står fremdeles og fisker. Særlig skotteteiner og leppefiskteiner har stor etterfangst og kan fiske i tiår etter at de er mistet. Det som kommer inn i teina dør, og fungerer som åte, og på den måten kan redskapen fiske videre år etter år. Og dette fortsetter så lenge teina er hel, forklarer Erling Tønnessen, som også bruker mye av tiden på å dokumentere klubbens arbeid med et undervannskamera.

Og så er det endelig på tide med en kaffetår og litt dykkerprat, før Mannefjord nok en gang vender baugen mot Ballastbrygga og klargjøring for nye tokt.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *